tisdag 1 januari 2013

Omstart för skådningen

HELT NYTT ÅR, och alla fåglar får sin plats i solen igen. Nyårsdagen är en riktig skådardag då folk ska dra i gång sina årslistor, och till och med skator, pilfinkar och gräsänder får lite uppmärksamhet. Gå in på Svalan och kolla antalet rapportörer i dag jämfört med i går så står det solklart att det ibland krävs ett nytt år för att få oss att börja rapportera igen.

Fåglarna som enligt Svalan fanns där ute i dag fanns troligen i går också. Säkert den gärdsmyg som jag äntligen fick se nere vid Tranebergsbron på Kungsholmen också. Hade jag masat mig dit i går så skulle jag ha landat en placering högre på Betonglistan än jag nu gjorde, sexa eller sjua eller vad det blev. Jag stannade på 109 arter i betongen, vinnaren hade 126 och har fått mina gratulationer.

TOTALT SÅGS 156 arter innanför Stockholms tullar förra året, inte illa. Under årets första betongdag skrapade jag ihop 28 arter och hoppas att tävlingen avbryts i detta nu eftersom jag ligger i delad ledning när det här skrivs. Roligast var den där gärdsmygen, en fantastisk liten fågel som jag faktiskt inte sett så ofta över huvud taget. Roligt var också att stjärtmesarna var kvar uppe på Karlaplan, lite oväntat att de inte hade dragit vidare.

Förra året startade med livskryss på bändelkorsnäbb i Polisparken på Kungsholmen. Nån sån invasion verkar inte ha skett i år. Men jakten är som sagt i gång. Redan i morgon ska jag se till att sudda ut några arter som jag bommade i dag, inte minst den där smådoppingen som sågs utanför Skeppsholmen. Men jag har kaja kvar också, den blir lätt.

Gärdsmyg som kollar rätt in i kikaren.
Den verkar ha sitt revir i en rishög.
Färsk vintersvamp i Tantolunden.
Matflotten vid strömmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar