söndag 20 januari 2013

Vittrut i Betongen igen

EN VITTRUT DÖK hastigt och lustigt upp mellan Katellholmen och Stadsgårdskajen i eftermiddags. Jag hade avslutat en ganska halvdan skådning inne i stan och kommit hem för att börja söndagslöka när ett larm kom. Bara att åka in igen.

Vittruten är en väldigt arktisk fågel, häckar nära nordpolen runt kalotten på vårt klot, men brukar kunna dra sig neråt våra trakter på vintrarna. Jag såg min första i fjol, då en ungfågel höll till i de öppna vattnen utanför Skeppsbron, Gamla stan.

Larmet om dagens vittrut kom så sent som halv fyra och efter som solen går ner runt den tiden så gällde det att pinna på. Ute på Kastellholmen stod ett gäng och kollade in truten, och jag fick kasta en snabb blick i en välriktad tub innan jag kunde leta reda på den i min egen, då stod den på ett isflak som sakta gled österut utanför Fotografiska. Ljuset var på väg bort, men det räckte för att man skulle få se fågelns gräddiga färg i kontrast med havstrutar och gråtrutar intill.

FÖR BETONGLISTAN VAR det här förstås finfint, för några av de skådarna som lär fajtas om titeln i år fick också se den och då slapp jag i alla fall bjuda bort ett sånt kryss. Två andra betongkryss landades i fredags då jag fick både småskrake och brunand utanför Skeppsholmen.

Flock med storskrakar, Gamla stan i bakgrunden.
Snöfri matning vid Karlbergskanalen.
En lite råtta får käk vid Råstasjön.
Skedandshona med gräsänder, Råstasjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar