söndag 27 januari 2013

Mindre hackspett i Tantolunden

EN VECKA MED både riktigt kallt och ganska milt, från minus 15 till 0 ungefär. Inte mycket skådning, men var ute och kastade ett getöga på kajen vid slottet eftersom det rapporterats strömstare därifrån. Men nån sån såg jag inte. Däremot verkar det fyllas på med sjöfågel i strömmen, säkert för att isarna börjar lägga sig på fler platser ute i skärgården.

Helger brukar ju annars kunna erbjuda tid för fågeljakt. Men i går gick användes de ljusa timmarna till en intervju för Roadrunner, vi träffade en spännande fågelkille på en fågelrelaterad plats i stan. Mer om det en annan gång.

I dag såg det ut att bli lika illa eftersom en jobbgrej på Globen skulle ta stora delar av dagen. På väg dit åkte jag ändå förbi Fredhällsparken på Kungsholmen, vid delen närmast Traneberg hade det setts gråsiska tidigare. Ganska snabbt fick jag syn på ett stort gäng. Häpp. Ny art för betongåret.

Körandes mot Skanstull på Ringvägen kom ett SMS om att det setts en förbiflygande mindre hackspett som flög i riktning mot Tanto från matningen på berget. Jag svängde in och parkerade bilen, steg ur och hörde genast ett bekant läte. Med det som ledtråd hittade jag snart hackspetten också. Häpp. Ännu en ny betongart för i år.

Kaja vid matflotten, väldigt tydlig vit krage.
Från Djurgårdsfärjan vid fyratiden i onsdags.
Skrattmåsar vilar, en skakar på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar