måndag 14 januari 2013

Årets första havsörnar i Betongen

TRAVADE LÄNGS STRANDVÄGEN på lunchen och upptäckte årets första betongörn cirklandes över Skeppsbron. Havsörn är rätt vanlig inne i stan vintertid, men jag vänjer mig aldrig med dess enorma storlek i jämförelse med andra fåglar. Även på lite avstånd så slås man av de breda flaken till vingar och den där näbben som är så bra att riva upp djurmagar med.

Bara några minuter senare såg jag havsörn nummer 2. Då stod jag vid Matflotten i Stockholms ström och örnen gjorde sina svängar över Riddarfjärden. Den kom snart rakt över mig och gled bort nordost över Grand Hôtel. Två andra skådare hade också lagt märke till den, men resten av folket såg inte när en av världens största fåglar svepte över huvudet på dem. Synd, för jag tycker ändå att det är riktigt sensationellt att se de där jättarna i stan, eller var man än får se dem.

EN HAVSTRUT I ungdräkt sågs också från Strandvägen, och i resten av vattnen kring Gamla stan och Skeppsholmen märks det att det börjar bli vintrigare. Kylan har gjort att mer is har lagt sig i vikarna och enligt väderleksrapporterna ska det bli ännu kallar under veckan, så mitt tips är att koncentrationen av fåglar bara kommer att öka – både vad gäller havsörnar, måsfåglar och änder.

Brunand hade jag särskild koll efter i dag, men jag såg då ingen i flockarna av gräsänder, viggar och sothönor på vattnet. Däremot fick jag syn på smådoppingen i dag igen. Den dök efter käk på samma ställe som i går, vid Skeppsholmsbrons fäste på Skeppsholmssidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar