onsdag 16 januari 2013

Stjärtmes och domherre i parken

SNABBCHECK I OMGIVNINGARNA vid lunchtid, och sprang faktiskt på flocken med stjärtmesar igen, två gånger till och med. Första kontakten fick jag i några träd i Gustav Adolfsparken, deras läten avslöjade dem. Jag försökte räkna hur många de var, men lyckades inte mer än halvbra – de rör ju sig hela tiden och försvinner ibland bland grenarna, som efter det senaste snöfallet är lika svarta och vita som stjärtmesarna själva. När de sedan flög därifrån var det lättare att räkna dem. Sju.

Andra gången jag såg dem var på Karlaplan, platsen där jag har sett dem flest gånger under de snart två månader de har varit stan. Innan dess gjorde jag en lov i Gustav Adolfsparken, och det mest spännande var att en hyfsat stor flock domherrar var på plats. Tio fåglar räknade jag till, fyra var hannar med härligt röda bröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar