söndag 13 januari 2013

Äntligen kom smådoppingen

SMÅDOPPINGEN VID SKEPPSHOLMEN dök äntligen upp i dag. Den dök ner också, 85 procent av tiden jag såg den så var den under ytan. Men jag hann plåta den med mobilen genom handkikaren, ingen kanonbild men ändå.

36 arter i betongen så långt då, trots att jag försökte leta upp några siskor i alarna längs Årstaviken. Men icke. Bara en massa vanliga mesar, ett par större hackspettar, grönfinkar, kol- och björktrastar och lite sånt.

SISKOR HITTADE JAG däremot tidigare på dagen. Jag hade tagit mig ut till Viby på östra sidan av Järvafältet och i några alar vid sjön Ravalen satt uppemot tio grönsiskor och kanske fem gråsiskor och knaprade alkottsfrön. Vid matningen på norra sidan av sjön såg jag också årets första gulsparvar, rödhake och bergfink.

Några minuter tidigare hade jag också fått syn på den nötkråka som har befunnit sig upp vid Vibys pizzeria sedan i höstas. Den var fortfarande kvar. Inget konstigt med det, den bor väl där.

Lilla smådoppingen på Skeppsholmen.
Knölsvan utanför Nationalmuseum.
Och så den där nötkråkan i Viby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar