lördag 2 mars 2013

Tjäderhöna i Tärnan

ÅTERBESÖK TILL NORRA delen av Tärnanområdet, samma ställe jag var till i slutet av oktober i fjol. Vintrigare nu, faktiskt riktigt mycket snö inne i skogen. På tal om snö så började det snöa också, den slags oflyt jag haft ett par gånger på slutet. Egentligen inget jätteproblem, men brillorna blir blöta, kikarlinserna också om man inte passar sig. Dessutom, som jag brukar säga, så hade ju samma mängd nederbörd i ett varmare väder betytt regn, och det är ju alltid värre.

Större hackspett hördes hacka direkt jag ställde bilen, talgoxe och blåmes lät också. Sen lugnade det ner sig totalt, hörde inte ett dugg när jag kom in i skogen. Spår av hackspett fanns i alla fall överallt, under nästan varenda telefonstolpe längs den snötäckta skogsbilvägen låg grankottar som hade blivit länsade på frön, större hackspett sätter ju fast sina kottar i springor i träd eller stolpar för att komma åt fröna – hackspettsmedjor kallas de.

INTE LÅNGT FRÅN en sån smedja brakade det till ordentligt. En tjäderhöna lyfte och flög över den lilla vägen österut. Vid förra besöket hade jag ju två skogshöns utan att se dem tillräckligt bra för att bestämma arten, i dag var det ingen tvekan om att det var en tjäder. Kul med sånt här nere i Uppland.

Nere vid ett litet torp hörde jag en domherrehona pipa. Ljudet kom närmare och rätt vad det var kom den flygande över huvudet på mig. Sen tog det slut på fågel. Ja, ett par hackspettar till såg jag faktiskt.

Välanvänd hackspettsmedja. Ingen smed dock.
Gran som hann bli drygt 40 år.
Perfekt torp. Hyr gärna ett sånt nånstans i skogen. Ring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar