måndag 25 februari 2013

Vattenrall och berguv

EN SÅN DÄR grej som inte är okej att sprida: drog från jobbet redan vid tre. Tanken var att åka ut till Norra Djurgården och kolla om det gick att höra berguvarna som brukar hoa från gasklockorna i Hjorthagen den här tiden på året. Men först åkte jag förbi Råstasjön.

Därifrån ville jag främst ha med mig vattenrall, ett par såna brukar ju hänga kring matningen där. Men det första jag såg när jag kom fram var en annan kortstjärt, en gärdsmyg. Kan inte hjälpa det, men den fågeln är ju en av de bättre man kan tänka sig. Koltrastar, talgoxar, blåmesar och en rödhake hängde också där. Märkte att koltrast har högre rang än rödhake, när koltrasten ville käka talgboll flyttade sig rödhaken direkt.

Jag spankulerade lite lojt för att spana av de öppna sumpgölarna kring matningen för att leta efter rallen, men så vände jag mig om och såg den sitta vid matningen. På tal om fåglar som är bra så är ju vattenrallen en av dem. Riktigt häftig teckning med det blåa och det kamouflagiga på samma gång. Troligen är det väl kamouflage båda färgerna hjälper till med.

SEN DROG JAG mot Husarviken på Norra Djurgården. Där såg jag berguv i fjol den 8 mars. Då var det barmark och det frasade om fjolårsgräset, i år var lägdan täckt av snö. Skymningen kom strax efter femtiden och förhoppningen var att ugglorna (det finns två därute vid Stora Skuggan) skulle flyga över lägdan för att sätta sig på gasklockorna, som den jag såg för snart ett år sedan gjorde. Men inget hände, och när det skymde på mer så kändes det som det skulle bli bom på ugglan.

En annan skådare var på plats, och han påminde om att ett larm från i går sagt att uven hördes från det vattentorn som ligger i Lilljansskogen, strax ovanför KTH. Vi gav oss av från den öppna ängen och körde in på en liten väg nära vattentornet och klev ur. Direkt hörde vi ett hoande. Vi tog oss närmare vattentornet och hörde lätet allt bättre, men vi fick aldrig syn på den. Tio över sex hördes det sista hoandet.

Väl hemma kom ett larm. Nån hade hört en berguvshona ungefär en halvtimme efter vår kontakt, troligen kom lätet från gasklockorna.

Vattenrallen vid Råstasjön.
Lägdan vid Husarviken, Lidingö mitt fram.
En juvenlil duvhök satt och spanade.
Längsgående streck, inte tvärstreckad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar