söndag 17 februari 2013

Lite årskryss i Fäboda

VID DEN HÄR tiden för ett år sedan hade jag fyllt på årslistan med 74 arter. Jag minns hur det var, jag drog runt på det mesta som rapporterades. Samma fåglar rapporteras från Uppsalatrakten och andra platser även i år, men eftersom fjolårets flängande underblåstes av viljan att livskryssa snösparvar, vinterhämpling, korsnäbbar och annat, en syssla som inte behövs i år, så har artlistan inte blivit lika lång.

I år har jag faktiskt mest hållit mig inne i stan. Betonglistan har lockat, och dessutom tar det mindre tid i anspråk att ta en sväng på stan i stället för att pumpa mil i bil. I dag gjorde jag ändå en liten utflykt norrut, till matningen väster om Fäboda på Norra Järvafältet. Där finns alltid några säkra arter som behövdes på årslistan, till exempel svartmes, tofsmes och talltita. Sagt och gjort.

PÅ VÄG FRÅN Fäboda passerar man pizzerian i Viby, där såg jag ju en nötkråka för några veckor sedan. Den visade sig inte i dag. Men det blev spännande ändå. I ett träd satt minst 30 stenknäckar, och flera småflockar anslöt. Till slut var det säkert uppåt en 50 stenknäckar i trädet. Dessutom flög en mindre hackspett förbi i snögloppet och satte sig i ett annat träd.

En annan syssla jag roade mig med i fjol var att alltid ha fler arter på listan än det hade gått dagar på året. Det höll ända fram till dag 229 har jag för mig. Eftersom jag slöat i år ser det svårare att klara sig genom vintern. Mina 57 arter hittills räcker en dryg vecka till om jag inte ligger i.

POST SCRIPTUM. Två korpar flög förbi vardagsrumsfönstret hemma i Solna. 58 arter och en dag till alltså. Dessutom har jag sett en sparvhök jaga kring huset vid två tillfällen i dag. Lycka till.

Mysko syn, fjärilslarv i snön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar