lördag 16 februari 2013

Fasan och sidensvans på Söder

GANSKA TRÅKIG FÅGELTID, i alla fall inne i betongen. Extra trist blev det av sån där feber. Senast jag hade feber bodde jag i Frankrike, året var 1988. Eftersom jag bodde på internat så fick jag ligga i sjuksäng inne på skolan, i det de kallade l’infimérie. Skolkamraterna gav mig pommes frites och ost på rasterna. (Det sista är troligen bara påhitt, jag minns inte hur det var.)

Den här febern låg jag på rygg i soffan och kunde bara notera att jag missade de få fåglar som rapporterades inifrån stan. En fasan till exempel, och ett gäng sidensvansar. Men i dag var jag på benen igen och gav mig av mot Södermalm och upp på Åsöberget där fasanen skulle ha setts. Jag hann inte mer än komma till Kvastmakarbacken innan jag såg den, lugnt spatserande kring några odlingsbänkar. Bra bra.

SIDENSVANSARNA HADE SETTS inte långt ifrån Årstabrons norra fäste, också på Söder. I lekparken där finns ett äppelträd, och senast jag gick förbi där så tänkte jag att det borde kunna upptäckas av till exempel sidensvansar. Precis det hade de gjort. De satt i trädet och kvillrade sällskapligt med varandra.

Efter det vandrade jag av och an längs Årstaviken, främst för att kanske springa på en flock grönsiskor. Men jag fick inte syn på några, bara talgoxar, blåmesar och grönfinkar, och närmast Eriksdalsbadet även en större hackspett. Gott om koltrastar också förresten, alltmer sjungande.

BYTTE SEDAN STADSDEL och hamnade på västra Kungsholmen, i Kristineberg. På berget nedanför Lidnersplan fanns en matning som hade lockat både steglits och grönfink, men de drog därifrån när en sparvhök började intressera sig för dem. Höken satt kvar ett tag innan den flög bort. Lite senare kom den tillbaka i full kareta, jagandes en koltrast som den inte fick tag på.

Den feberfria turen avslutades vid rishögen nere vid vattnet nedanför Fredhällsparken. Den lilla gärdsmygen som jag såg på nyårsdagen var på plats nu igen. Rolig fågel.

Suddiga sidensvansar plåtade genom kikaren.
Fasanen tittar fram lite blygt.
Satte sig sedan helt öppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar