onsdag 27 mars 2013

Kattuggla i Tärnan

JAG ÅKTE TILLBAKA till södra delen av Tärnanområdet i kväll, sökte mig mot platsen där jag såg tretåig hackspett i december. Men det var inte hackspettar jag var ute efter, snarare hoppades jag på sparvuggla.

Men kvällens första fågel blev en spett ändå, en hona större hackspett som flög över hygget och satte sig i en asp(?). Fin tjej. Solnedgången var snart bara några minuter bort och minst fyra koltrastar hittade sina platser i olika grantoppar och började sjunga. Ganska så fenomenalt att höra på en onsdagskväll. (Väldigt fint väder. Klart och fem grader varmt vid halv sex-tiden, strax under noll efter solnedgången.)

NÅGRA SPARVUGGLOR HÖRDE jag inte. Förvisso har jag inte sett några rapporter om sånt därifrån heller, men sparvugglor bor ju för fanken i skogen så det borde ju inte vara helt omöjligt. Men i ett tilltagande mörker gav jag upp, satte mig i bilen igen och drog runt på småvägarna i skogen. Vid en gammal bondgård mitt i skogen, där det faktiskt verkar bo någon fortfarande, rastade fem sångsvanar i en sumpmark som var öppen. En gräsand sågs i vattnet också, en duvhök gjorde en kort visit framför mig.

In på en liten avtagsväg stannade jag bilen vid ett hygge. Direkt hörde jag en lätt bubblande sång, som från nån som spelar med tungan mot överläppen medan de gör ett ljud. Det var ingenting jag hade hört förut, men snart kom också ett välkänt hoande. Kattuggla. Jodå. Hooooo. Hohohohohooooo.

Hona större hackspett. Med Iphone genom tuben som vanligt.
Spår av räv som dykt efter sork. Tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar