söndag 24 mars 2013

Pärluggla vid Angarn

VÄDRET OCH FÅGELBRISTEN fortsätter. Dags att satsa på säkra kort. Som ugglor och hackspetter. Ugglan fixade jag i går, hackspettarna fixade jag inte i dag.

Norr om Angarnsjöängen har det rapporterats pärluggla den senaste veckan, så jag gav mig ut för att hitta hygget. Jag parkerade vid Lappdal och promenerade norrut längs en stig och uppe vid hygget behövde jag inte känna mig ensam, strax efter klockan 18 var vi fem, sex pers däruppe. 20 över sex hördes så pärlugglan. Popåpåpåpåpåpå lät den. Riktigt mäktigt att höra det ljudet medan mörkret sänkte sig och en ljusstark måne silade genom molnen.

HACKSPETTEN FÖR DAGEN skulle bli en tretåig, två hade setts i Lunsenområdet söder om Uppsala tidigare i helgen. Vid niotiden vandrade vi in i skogen från parkeringen i Nyby. En dryg kilometer in träffade vi på ett gäng som var på platsen där spettarna setts. Vi såg dock inget på de tre timmar vi letade. Däremot lite mindre korsnäbb, sjungande domherre, talltita, tofsmes, svartmes, grönsiska, talgoxe, blåmes, kungsfågel, större hackspett och kanske nåt till. Jo, betande grågäss på vägen dit också!

Solnedgång vid klockan 18, vardagjämningstider alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar