söndag 17 mars 2013

Fjällvråkens dag

TRE FJÄLLVRÅKAR BLEV lördagens ljuspunkter. Den första snurrade över mitt huvud när jag var ute på Hjälstaviken med skidor på fötterna. Perfekt före på skaren. Obsen var rätt så fenomenal, vråken kom norrifrån och seglade allt närmare mig ute på sjön. Himlen var härligt blå och och mot den bakgrunden såg vråkens vita fjädrar ut att vara genomskinliga.

Hjälstaviken i övrigt var ganska stillsam. Två gäss vilade ute på isen, men jag kunde inte se vilken art det var. Nåt slags grå gås i alla fall. Skäggmesarna höll tyst i vassen och på matningen var det mest mesar.

ETT PAR TIMMAR på isen gjorde gott, och jag satsade på att ta omvägen via Uppsala hem. Där passade jag på att se årets första strömstare, en som brukar hålla till vid Upplandsmuseet i Fyrisån var på samma ställe som vanligt. Pilgrimsfalken i domkyrkan syntes inte till.

Men en annan Uppsalaklassiker är ju Sveriges nordligaste koloni med råkor. Jag såg inga i stan, men när jag kom ut på fälten vid Kungsängen satt ett par stycken med kajor och kråkor. I närheten befann sig också ytterligare två fjällvråkar, en hane och en hona enligt vad jag kan läsa ut av deras fjäderdräkter. Några veckor till lär vi kunna se dem här nere innan de drar norrut till Norrlandsskogarna.

Nytt fint gömsle nedanför berget i Hjälstaviken.
Här hamnar era jävla nyårslyktor.
Spångbron vid inlopper till Hjälstasjön.
Otroligt många frön i kaveldunen.
Vass, men inga skäggmesar i den.
Fjällvråkshannen söder om Uppsala.
Råka på stolpe på långt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar