torsdag 14 mars 2013

Blek vår, blek gräsand

NU HAR JAG ett bra tag gnällt om att inget händer i fågelvärlden, till och med riksmedia har börjat prata om det. Kylan i norr har gjort att de här kortflyttarna, de som ligger och kollar om vädret är bra nog för att flytta, inte drar norrut.

För mig har det bland annat inneburit att min strävan efter att se fler arter än dagar som gått på året satte sig på röven redan i måndags. 70 dagar hann jag i år, i fjol 229. Men som jag sagt tidigare på den här platsen, nog har jag kunnat fått till några fler om jag legat i lite bättre. Men så är det i alla fall.

MEN NOG SER jag mig omkring i kallblåsen ändå. Gick förbi matningen i strömmen härom dagen och fick syn på en udda gräsandshona. Fjäderdräkten var väldigt blek, så kanske handlar det om nåt pigmentfel. Sånt kollar jag på nu.

Bleka anden.
Vanlig and.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar