torsdag 7 mars 2013

Årspremiär på Skinnarviksberget

LITE NY GRAFFITI har tillkommit på plåten som sitter nertill på masten. Annars var Skinnarviksberget sig likt när jag kom upp dit för lite sträckskådning, för första gången sen i höstas. Kanske är det lite tidigt fortfarande, vårfåglarna har ju knappt börjat komma till Skåne än, men jag tänkte att det kunde vara värt det ändå.

Jag kom upp till toppen en kvart efter soluppgången ungefär, tjugo i sju. Några skator var vakna och höll på att förbättra sina bon kring berget, nere på Riddarfjärden satt trutar och måsar och mornade sig. Första sträckkänslan kom när ett par knölsvanar flög västerut framför Stadshuset, men de och de andra knölsvanarna under morgonen kan nog snarare vara övervintrare som gav sig i väg på morgonrundan än flyttare. Samma gällde kanske de storskarvar som flög både åt väst och åt ost.

EN ÄKTA STRÄCKARE kom det i alla fall efter ett tag, en skogsduva som häll stadig kurs österut. Både den och skarvarna var nyheter för betongåret, så jag landar nu på 48 arter. Fjolårets första skogsduva såg jag den 4 mars, första skarven den 12:e – ganska bra synk med i fjol alltså.

Masten på berget, Högalid i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar