onsdag 6 mars 2013

Riddarfalken

ALLA TORN BORDE ha en falk. Domkyrkan i Uppsala har en pilgrimsfalk och ute i Europa är det inte helt ovanligt att kyrkor och andra höga byggnader har ett falkpar boende i sig, ugglor också ibland.

Av Stockholms alla höga byggnader känner jag bara till tornfalken i Riddarholmskyrkan, lite konstigt eftersom det finns så jäkla många fina kyrktorn i stan. Tornet på Riddarholmen är kanske det finaste, en stor ihålig järnkonstruktion (tror jag) som ger byggnaden en härlig sagokaraktär.

JAG SÅG TORNFALK där för första gången i fjol vinter. Jag såg den flera gånger, men inte under sommaren eller i höstas, kanske kollade jag inte tillräckligt noga. Nu var det ett tag sen den rapporterades, faktiskt inte på hela året. Men så gick jag genom Gamla stan och tog fram kikaren när kyrktornet dök upp framför mig. Några meter under toppen satt den. Jag höll på att missa den på grund av dess litenhet i förhållande till byggnaden, men en ljus fläck i all det svarta fick mig att haja till.

Falken satt i stort sett stilla i en kvart, sen lyfte den och gjorde en lov kring tornet innan den plötsligt ställde in vingarna i attackposition och störtdök. Kanske ställde den en sista allvarlig fråga till en mus.


Riddarholmskyrkan strax före klockan fem i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar