onsdag 17 oktober 2012

Rovfåglar på Narvavägen

I FLERA DAGAR har jag sett en sparvhök kring allén utanför kontoret på Narvavägen. En morgon såg jag den bli jagad av en kråka, innan de båda försvann över taken österut. En annan dag hade den kråkkontakt igen, och jag såg den bara väldigt kort eftersom den flydde upp på taket precis utanför fönstret. I går fick jag däremot bättre koll på sparvhöken, då satte den sig i några minuter i toppen av det stora trädet som står utanför Historiska museet. Där slapp den bli jagad av kråkor.

Några sparvhökar brukar stanna kvar i stan om vintrarna. I Tantolunden såg jag åtminstone ett par stycken flyga förbi fågelmatningen på toppen i vintras och intresserat spana in sparvarna som satt i buskarna. Att det är nåt rovfågelsaktigt på gång brukar avslöjas av att gråsparvarna och pilfinkarna blir helt tysta, resten av tiden tjattrar de på som bara den. Talgoxarna blir tvärtom mer ljudliga när det är nåt farligt i luften.

EN ROVFÅGEL AV större modell for också förbi kontorsfönstret i går. På stora vingar flög den rakt norrut mot vinden, man brukar inte se havsörnar pumpa på med vingarna på det viset, vanligtvis sveper den ut sina ladugårdsdörrar till vingar och glider i skyn. Men visst var det en havsörn vi såg, en äldre fågel med lysande vit stjärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar