söndag 30 september 2012

Blå kärrhök över Söder

EN KORP SOM KOM över Långholmen och satte sig i toppen av en antenn var morgonens bästa obs så långt. Innan dess hade verkligen inte mycket hänt alls, förutom att en stenskvätta landade kort när jag kom upp på Skinnarviksberget strax efter klockan sju.

Men så såg jag en rovfågel gå i ungefär samma bana som korpen gjort bara minuter tidigare. Jag lyfte handkikaren och såg direkt den vita övergumpen som ger att det är en honfärgad kärrhök av nåt slag. Vingarnas form och den lite bulkiga kroppen uteslöt ängs- och stäpphök, alltså var det en blå kärrhök vi fyra som skådade i betongen i morse kunde se.

Blå kärrhökar har setts från berget tidigare i år, men de har alla gått utanför betonggränsen, så det här var faktiskt årets första notering av arten som platsade på Betonglistan. Bra, bra.

TVÅ ANDRA ÅRSKRYSS på listan fick jag också ihop. Först kom en svartmes in västerifrån under tydligt låtande, och lite senare flög en bergfink rakt över oss. För min del har jag kommit upp i 106 betongarter i år, totalen ligger på 145. Kampen om segern är riktigt het, ledaren har skrapat ihop 121 arter och har tre andra skådare i hasorna.

En duvhök tillsammans med en skata på en antenn.
Korpar är riktigt stora, kolla bara hur liten kråkan 
ser ut där den sitter till höger om korpen högst upp. 
De andra två är skator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar