onsdag 5 september 2012

Larv av bokspinnare

PÅ VÄG HEM GENOM Tantolunden blev det ganska snabbt uppenbart att jag inte skulle se några fåglar. Kanske satt de och tryckte i nåt träd, för det blåste på rätt bra. I stället hittade jag en fantastisk fjärilslarv på grusgången. Gulhårig med röd svans hamnar den åtminstone på topp 3-listan över varelser som ser helt fantastiskt vackra ut.

Många fågelskådare dubblar som fjärilsskådare, men jag har inte hamnat där än. Därför hade jag ingen aning om vad det kunde vara för typ jag träffat på. Men en snabb sökning visade att det var en bokspinnare, en nattfjäril som i sin vuxna form antar en grå dräkt. Spännande att upptäcka att såna förvandlingsnummer finns.

Det var alltså en bokspinnarlarv som kröp i Tanto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar