måndag 17 september 2012

De riktiga betongfåglarna

JUST NU TITTAR vi mycket på fåglar som sträcker förbi Stockholm på väg söderut. Men det finns ju tuffingar som verkligen bor i betongen, som gjort stan till sin. På väg till Karlaplans tunnelbanestation i dag så träffade jag på en av dessa cityfåglar, en nötväcka som pilade upp och ner längs en grov stam bredvid fontänen.

Det var det ljusa lätet som fick mig att stanna till, i hopp om att det var kungsfåglar. Men jag fick syn på nötväckan direkt, och såg att den hade ett solrosfrö i munnen. Den hittade en springa där den petade ner fröet, men tydligen var den inte helt bekväm med placeringen så fröet togs upp igen. Nötväckan testade ett par barkspringor till innan den var nöjd med gömslet och flög därifrån. Kan bli en god munsbit framåt vintern.

NERE I TUNNELBANAN fick jag syn på en av stans verkliga tuffingar, en tamduva. Den satt ovanpå en godismaskin och putsade sig helt kallt. För länge sedan var de här fåglarna klippduvor, och kanske kände den här, nånstans långt inne i sin ryggmärg, att tunnelbaneperrongen inte var så mycket annorlunda än en grotta vid den franska Atlantkusten.

Tamduva.
Nötväckan på Karlaplan.
Hoppas den hittar fröet igen i vinter.

2 kommentarer:

  1. Den hittar fröet. Jag lovar.
    Kul att se den i stan. Jag bor utanför och förra året var här massor t o m på balkongen men i år är de borta. Flyttade nog till stan istället.

    Fina bilder

    SvaraRadera
  2. Ja, de har ju en förmåga att hitta rätt. Med fröna alltså. Och om de skulle glömma bort så kan säkert nån annan trädkrypare råka leta just där och få sig ett skrovmål.

    SvaraRadera