fredag 28 september 2012

Kungsfågel i betongdiset

BETONGVECKAN HAR VARIT riktigt vass för dem som varit ihärdiga. Skedand, mindre hackspett, svartmes, gråsiska, pilgrimsfalk och flockar med prutgäss har visat sig – gässen dock utanför stadsgränsen. Jag har inte tillhört den ihärdiga skaran och alltså blivit utan veckans betongutdelning. Tills i morse, då jag också bestämde mig för att kliva upp på Skinnarviksberget.

Det var en ganska illa vald morgon. Molnen stod lågt som bara den och ett lätt regn strilade ner, det kändes ganska givet att jag inte skulle se några sträckande fåglar i alla fall. Strax efter halv sju kom jag till Skinnarviksparken och hörde att mesarna började vakna till i halvdunklet. På väg upp mot berget tickade ett par rödhakar i buskarna, och för första gången i år fick jag också höra kungsfågelns ljusa läte i betongen.

Uppe på berget stod Claes, ihärdigast av alla betongskådare. Han hade också konstaterat att det nog inte skulle bli nån vidare sträckräkning i dag. I stället snackade vi om ditten och datten medan vi fångade in ytterligare några kungsfågelläten och en gråsiska på vingarna österut. Sen drog även vi.

Såphala klippor och väldigt tomt på skådare.
Disigt och molnigt, ingen vidare skådarmorgon på Skinnarviksberget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar