söndag 29 april 2012

Öland II: Brun glada

UNDER RESAN TILL ISRAEL I HÖSTAS såg jag säkert 4 000 bruna glador. Norra Europas bestånd av bruna glador, en del av Asiens också säkert, övervintrar i Israel och tusentals av dem var i Bet She’an när vi var där. Jag hade nytta av det jag lärt mig där i dag, när min 4 001:a bruna glada visade sig.

Jag stod vid Västerstadsviken när en rovfågel kom in över vattnet, tärnor och måsar hade aviserat att nåt var på gång. Den kom ganska nära, men jag tvekade som fanken på vad det var för art. Brun kärrhök, tänkte jag till slut, men var inte nöjd med den bestämningen.

På väg tillbaka till bilen träffade jag en gubbe som berättade att han just sett sin första bruna glada i Sverige. Då hamnade jag i Israel igen, kom på att jag lovat mig själv att aldrig bränna en brun glada när jag såg en. Den grunt kluvna stjärten – givetvis var det en sån.

MEN EFTERSOM JAG ALDRIG HAR SETT EN BRUN GLADA på svensk mark så kände jag att det där inte räckte för att kryssa den. Lite moloken satte jag mig i bilen och körde söderut. Flera gånger på vägen saktade jag in för att kolla rovfåglar i skyn, kanske skulle jag hinna ikapp gladan. Strax före Albrunna stannade jag bredvid vägen för att kolla lite extra på två rovfåglar. Den ena såg riktigt intressant ut och när jag fått fram tubkikaren så kunde jag konstatera att jag kört ikapp den bruna.

Jag skickade ut ett larm om fyndet och fortsatte söderut, hoppades att nån skulle se den längre ner på ön, men var rätt nöjd med som det var. När jag körde över den andra färisten på väg ner till Ottenby stannade jag till vid några snubbar som hade sett en blåhake i buskarna intill vägen och letade blåhake i några minuter innan vi gav upp på den. Då såg jag en rova ovanför träden vid Kungsgården. Japp, det var gladan igen. Ett nytt larm gick ut, och många skådare fick se fågeln medan den sökte sig neråt parkeringen vid Södra lunden och vände uppåt igen. Mitt 242:a kryss låter som en Volvo utan bakdörrar.

Jag har räknat ihop de arter jag har sett på Öland under den här resan och tidigare i år. Det visade sig att jag såg 94 arter i går och att det blev 13 nya i dag. 39 av dessa är nya för i år, totalt har jag 161 nu.

 Den högra tackan gjorde sig redo 
för att pissa. Ser att hennes 
lamm gör nåt liknande.

Ett gäng ljungpipare på ett fält, 
sammanlagt var de minst 100. 
Det roliga var att alla stod vända åt 
samma håll. Mot vinden kanske? Mekka?

Större strandpipare. Troligen en 
av världens allra sötaste fåglar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar