tisdag 17 april 2012

Fisktärna

FÅGELSKÅDANDE HÅLLS VID LIV genom mängder av listor. En livslista, där alla nya arter oavsett var i världen man ser dem, hamnar ligger och svävar över alltihop. Efter den kanske Sverigelistan kommer. Den listan är den prestigefulla, med den mäter man sig mot andra skådare.

Men en sån lista är inte så himla aktiv, den som redan har 400 arter (killen i topp har 450) kan kanske räkna med ett nytt kryss vartannat år, så då gäller det att ha andra listor i gång för att hålla nerv i skådandet. Med en årslista, fåglar skådade mellan den 1 januari till den 31 december, blir plötsligt talgoxar intressanta igen (i alla fall en dag), och resten av året kan folk jaga efter allt de kommer över.

Året kan också skäras upp månadsvis i januarilista, februarilista och så vidare. Geografiska listor hettar också upp vardagen; hur många fåglar ser man i Jämtland och hur många ses i Uppland; hur många ses från sovrumsfönstret? Sthlm Betong är listan där vi skådar i Stockholms innerstad, redan i mitten av april hade 95 arter setts – min senaste var fisktärna.

MIN EGEN ÅRSLISTA HAR 117 ARTER bokförda så här långt, på Betonglistan har jag 72 (kolla aktuell ställning i spalten till höger). För att ytterligare skoja till det jobbar jag, som en bisyssla, med devisen Fler fåglar än dagar, är antalet arter så långt det går ska överstiga antalet dagar som gått det här året. Med 117 arter klarar jag mig kvar utan att se en enda ny art till den 26 april, men förhopppningsvis drar jag in några nya innan dess och klarar mig ända ut i maj. Och väl i maj planerar jag en resa till Öland, en plats där många nya arter brukar ses. Chans att öka på alla listor, alltså, även Sverigelistan.

Härom dagen kom jag på ännu ett sätt att göra skådning till tävling. Den idén går ut på att utgå från en bok och skåda från första till sista bokstav, ordet ”han” skulle alltså klaras av med till exempel Halsbandsflugsnappare, Alfågel och Nötskrika. Kanske en lagom utmaning för uttråkade skådare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar