måndag 16 april 2012

Trädlärka

FRÅN TRÄSKSÅNGARE TILL LAPPUGGLA. Sedan den 30 juni 2011 till den 19 mars 2012 har jag lagt 18 nya arter till Sverigelistan. Jag ligger nu på beskedliga 236 arter, men jag är mer taggad än nånsin.

Eftersom jag bor i Solna så är det Upplandsarterna som jag lättast tar. Bruntrast, korsnäbbar och snösparv är några av dem som setts i närheten av lyan, men ett par veckor hemma i Jämtland i somras gav faktiskt sex nya. I Laxviken gick jag på en hökuggla i fjällskogen, flest nya kryss blev det i Handöl vid Ånnsjön under en veckas ringmärkning. Av dem var det fjällabben som kändes vassast, fick syn på den uppe på fjället vid Storulvån, även om träsksångaren i Bleckåsen var den raraste under Jämtlandssejouren.

BERGUV VAR EN AV ÅRETS NYA ugglor, den visade sig fint vid Husarviken på Norra Djurgården. En annan var lappuggla ute på Adelsö. Vi åkte dit en lördag utan att se den. Den gången hörde jag en fågel som sjöng på ett helt nytt sätt. I jakten på ugglan så brydde jag mig inte mer om det. Några gubbar snackade att de hade hört trädlärka på vägen upp till obsplatsen, och jag tänkte att ”jaha, var det en sån det var”. Väl hemma visade det sig att lärkan hade varit en ny art för mig, men den får jag spara till en annan gång.

Lappugglan hade visat sig hela dagen och satt troligen och smälte maten nånstans i skogen, det blev bom på den. Men ett par dagar senare åkte jag dit igen, då satt den där den skulle.
Trädlärkan var borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar