lördag 28 april 2012

Öland

VILKEN JÄKLA DAG, som Felicia brukar säga. Jag kom ner till Öland i går, då var det för sent för att titta på fåglar. Men det rivstartade i morse klockan 4 när jag vaknade av gråsparvars tjatter och ringduvors femstaviga ramsa. I och med dessa arter ficka jag resans första Ölandskryss. Men det skulle bli bra många fler.

Totalt såg jag 86 olika arter i dag, 32 av dem var helt nya för i år. Bäst av allt var att fyra av fåglarna var såna som jag aldrig sett tidigare: mindre lira, alkekung, dammsnäppa och tretåig mås. Folket på udden började undra om Sverige spegelvänts när några av arterna visade sig, normalt är det bara på västkusten man ser dem. Gubbarna var så glada över liran att de började krama varandra, bara en sån sak.

16 timmars skådande börjar ta ut sin rätt, nu lägger jag mig.

Smalbena och smalnäbben. Damm-
snäppan gjorde raggningsflygningar varvat 
med vila. Trist för den att den inte har nån 
att stöta på. Har man flugit fel så har man.

Kentsk tärna – ännu en tärna som aspirerar 
på att vara en av världens coolaste fåglar.

En tretåig mås som lagt näbben under vingen 
för att vila. En ungfågel, avslöjad på den 
svarta fläcken som är en krage i nacken.

Vitsippor är också ett litet vårtecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar