lördag 8 december 2012

Spettdag i Tärnan

MAGISK VINTERDAG I Stockholm i dag. Fem grader kallt, nysnö i massor och blå himmel. Jag tog turskidorna och begav mig till Tärnanområdet öster om Brottby. Tre olika hackspettar blev dagens skörd, på topp hade jag mitt livs andra tretåiga hackspett.

Den tretåige fick jag kontakt med bara fem minuter efter att jag fått på mig skidorna och börjat åka längs en bilväg. Jag stannade för att plåta en fin gran vid ett hygge då jag hörde ett lite lustigt läte. Det lät som hackspett, men inte som den vanliga större hackspetten som man kunde vänta sig, utan lite annorlunda.

Rätt vad det var såg jag en fågel högt uppe i ett träd kanske hundra meter in på hygget. Jag fick inte riktigt grepp på hur den såg ut, men det kändes inte som större hack. Plötsligt lämnade den trädet och flög åt höger, och då fick jag se det gula huvudet – bästa sättet att känna igen en hane tretåig hackspett!

FÅGELN SATTE SIG på baksidan av en högstubbe. Eftersom jag hade skidor kunde jag ge mig ut på hygget för att försöka runda stubben och komma på rätt sida. Det var lite slitigt att ta sig fram, skidspetsarna fastnade i ris och smågranar under snön, men till slut kom jag närmare stubben. Rätt vad det var tittade ett litet näbbigt huvud fram bakom stubben, liksom för att kolla vad som var på gång.

När jag kom runt såg jag att spetten satt i ett hål högt upp på stubben. Under några minuter fortsatte den med att ömsom titta på mig och försvinna in i hålet. Jag försökte ta några bilder med mobilkameran genom handkikaren och efter lite bök fick jag ihop ett par bilder som håller som bevis på att jag sett tretåig hackspett i Uppland.

TRETÅIG HACKSPETT ÄR mest av allt en Norrlandsfågel som behöver gamla skogar för att överleva. Arten har minskat rejält under flera, flera decennier, ända sedan skogsbruket blev industrialiserat, och själv hade jag bara sett den en gång tidigare i skogarna kring Handöl i Jämtland. Den jag såg i Tärnanområdet kan mycket väl vara en av de sydligaste i Sverige.

Mer vanlig här nere, men inte sjukt vanlig, är spillkråkan. Nån kilometer norr om hygget fick jag höra den helsvarta spettens rop (röd hätta förstås), och snart kom den också flygande över mig. Samtidigt passerade en korp och lite senare en större hackspett. När jag stod och tittade på spår efter vad jag misstänker är orre i snön passerade ett tiotal sångsvanar i en plog på väg söderut. Och tillbaka vid bilen kom dagens andra spillkråka skrikandes.

Tärnan är toppen, dit drar jag fler gånger.

Tretåig hackspett med gul hjässa.
V-strecken i nacken är också typiska.
Orrspår, möjligen. Har inte mätt linsskyddet för jämförelse än.
Solnedgång redan strax före klockan två.
Mysig gammal bondgård vid Lilla Harsjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar