söndag 16 december 2012

Sista betongskådningen

TILLBAKA I VARDAGSLUNKEN, även om det är söndag. Kom att tänka på att det nog var sista dagen att göra nåt åt Betonglistan eftersom jag snart drar till Östersund och firar jul. Så jag gjorde ett halvhjärtat försök till nya arter genom att ta mig till den fina matningen i Tantolunden; Söders fågelbar.

Snösiska missade jag i vintras, gärdsmyg har också gäckat mig i år. Vinterhämpling har också setts i stan, men ingen av mina luckor fylldes under mitt korta besök på söder. Däremot verkade fåglarna som uppehöll sig kring matningen ha det kanon. Mest var det pilfink och gråsparv, och de båda ser ju alldeles fantastiska ut i vintermiljö. De är ju så oansenliga annars, men en sån här dag kommer de bruna inslagen i deras dräkter fram på ett magnifikt sätt.

Grönfink, koltrast, en större hackspett, blåmes, talgoxe, en björktrast, kaja, kråka och en skata med spännande läte lät sig väl smaka av det fågelbaren hade att erbjuda. Men som sagt, inget nytt på årets Betonglista och jag lär alltså stanna på mina 109 arter som just nu räcker till en delad sjundeplats.

Vintrigt på toppen av Tantolunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar