söndag 2 december 2012

Dubbla kryss i Enköping

DECEMBER BÖRJAR JU bra. Höstskådningen har annars varit ganska trög, men i dag blev det lite fart igen med två nya kryss: lappsparv och kungsfiskare.

November minns jag som en grå kuliss med blomsprutefukt i luften så gott som varje dag. Men sista dagarna av månaden ordnade vädret upp sig med minusgrader och en halvdecimeter snö, i går brände jag runt med skidor på en golfbana till och med.

I DAG VILLE JAG ut på fågeljakt, och rapporter om lappmes norr om Enköping fick mig att rulla bilen ditåt. Efter några svängar in på allt mindre vägar stannade jag på en plats som verkade vara rätt, och några minuter senare stod jag bredvid några ensilagebalar och kollade in mindre korsnäbb, steglits, grönfink, bergfink och bofink.

Lappsparv brukar hänga ihop med gulsparv så här års, men inga gulsparvar syntes till. Jag svepte med tubkikaren över den oslagna ängen och plötsligt dök en avvikande sparv upp. Ljust hjässband, ljus sparvnäbb och tydliga vingband – där hade jag nog fanken min lappsparv.

HELA FLOCKEN AV småfåglar som satt på ängen lyfte plötsligt och lappsparven hängde förstås med. Jag kollade av träden intill och såg att en stort gäng gulsparvar hade anslutit, så jag antar att lappsparven hängde med dem. Men det dröjde innan jag fick se den igen, och då på lite längre håll. Jag var precis på väg att dra mig tillbaka till bilen, eftersom -10 grader började kännas i kroppen, när jag skannade av trädtopparna på andra sidan ängen. Mitt bland gulsparvarna satt den igen. Snyggt.

PÅ VÄG TILL bilen kom ett larm om kungsfiskare inne i Enköping så jag drog mig förstås dit. När jag hittat lokalen dröjde inte länge innan jag fick se den. Ganska läckert med en blänkande blå fågel i de där omgivningarna. Det öppna vatten den hade hittat låg nämligen precis vid reningsverket i stan, och det var inåt de öppna reningsbassängerna den drog efter att ha suttit på ett kaveldun i nån minut.

Där tappade jag den, men tydligen hade den kommit tillbaka efter ett litet tag enligt ett nytt larm lite senare. Själv firade jag med att fika i bilen på en parkering, bara ett par meter från en rönn som fick besök av uppåt en tio sidensvansar under tiden jag satt och åt en macka. Också snyggt.

Bilar med fågeldekaler, bra 
tecken på att man hamnat rätt.
Hona mindre korsnäbb i en gran.
Kl 12: där är söder. Solen står inte högt så här års.
Så jäkla fina de där sidensvansarna.
Och så hungriga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar