fredag 18 maj 2012

Törnsångare

En jäkligt trög betongskådning tog lite fart i går, härmsångare, näktergal och rödstjärt kunde läggas till listan. I och med den fångsten tänkte jag ta lite sovmorgon, skadan hade reglerats en smula. Men jag bestämde mig ändå för att åka in till stan när jag vaknade, och det gav ytterligare tre arter på Sthlm Betong.

Törnsångaren fanns där den tidigare hade rapporterats, nedanför Södersjukhuset och Södra Årstalundens koloniträdgårdsområde vid en järnvägsspår som inte längre används. Jag hörde sången redan på avstånd, men det är alltid kul att få se fågeln innan den kryssas. Nu satte den sig i ett staket så nära att jag till och med kunde spela in ett par strofer av sången med mobiltelefonen.

INSPELNING: Här hörs törnsångarsången.

På väg mot Tantolunden såg jag också årets första betongsvala, en ladusvala. I höjd med Årsta holmar hörde jag också minst en näktergal på andra sidan vattnet, dock utanför betonggränsen. Framme i Tanto tog jag mig upp på toppen, men fick varken se eller höra nåt extraordinärt – hoppas alltid på stenskvätta där uppe.

Men just nu verkar det vara den östra delen som levererar bäst. Stenknäck ses och hörs som bara fanken, grå flugsnappare finns i mängder och det vanliga bruset av koltrast, bofink och björktrast är platsens soundtrack. Av härmsångaren varken såg eller hörde jag något av, däremot det där ljudet som jag hoppas är trädgårdssångare. Flera gånger har trott att det är just den jag har hört, men så har en svarthätta med sin svarta, platta keps visat sig i stället. Deras sång är säkert busenkel att skilja från varandra, men jag har ännu inte knäckt koden.

Uppifrån en hög ek hörde jag nåt som kunde vara den ena eller den andra sången och bestämde mig för att sätta siktet mot grenverket för att kanske få syn på nåt. Snart såg jag rörelser där och vid några tillfällen satte sig en fågel så pass öppet att jag kunde se den. Ingen svart keps på skulten, bara en ganska omarkerad sångartyp. Vacker i det enkla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar