söndag 17 november 2013

Koboltmes i Catalinaparken

SANDLÖPARE VAR PRECIS vad det var, såg hela gänget i går kväll med kikare. Tidigare på kvällen såg jag också två småspovar. Flera silkeshägrar har också observerats längs stranden Canteras.

På eftermiddagen knatade jag norrut mot La Isleta där det blir bergigare. En ganska bra idé, för uppe på den steniga marken fick jag några arter som jag hade hoppats på: kanariesiska, kanariepiplärka, spansk sparv. Dessutom hörde jag det välbekanta knäppet från taltrast, flera visade sig också, och en hona svarthakad buskskvätta födosökte i området.

I MORSE GICK jag till Catalinaparken igen. Inte alls en skön park, mest funkar den som busstorg. Men lite fågel hänger där ändå. Nu när jag lärt mig lätet hörde jag kanariesiska även här, liksom den där gransångaren. En ny art blev öarnas variant på blåmes, koboltmesen. Konstigt nog tycker jag att den har ungefär samma röst som siskorna och gransångaren. Lite sprucken, intensiv, kraftfull. Olika läten förstås, men liknande röster. Koltrast var det förstås i parken också. Rasen heter tydligen cabrerare. Jojo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar