lördag 16 november 2013

Dag ett eller två på Gran Canaria

HÄRMED INTYGAS ATT jag har hamnat på Gran Canaria, bor på ett hotel i Las Palmas. Kom i går och såg då tamduva och medlehavstrut, rasen atlantis. Än så länge är det den enda måsfågel jag sett, men har inte kollat så noga heller.

I morse gjorde jag en kort tur till en park för att kolla vad som fanns där. Fler tamduvor, men bland dem också en hel del turkduva. I parken hörde jag också ett speciellt läte, givetvis var det den kanariska gransångaren. Såg också nåt koltrastliknande i parken, men får kolla in den mer sen för att få grepp på vad det var. En sädesärla dök också upp, oklart vilken ras.

PÅ STRANDPROMENADEN PLOCKADE  jag upp en falk över husen – pilgrimsfalk. En silkeshäger flög in och ställde sig på ett rev för att jaga. I går kväll såg jag faktiskt några vadare också. Utan kikare, men fick känslan att det var sandlöpare som sprang undan för vattnet i vattenbrynet. Jag hade inte heller nån kikare. Eller var det svartbenta strandpipare? Får checka det i kväll.

Turkduva i Catalinaparken.
Silkeshägern vid stranden Canteras.
Frukosten vid Canteras. Croissantmacka och café con leche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar