lördag 18 augusti 2012

Talgoxarna på balkongen

PRECIS SOM I FJOL dröjde det ända till slutet av sommaren innan balkongens talgbollar och fröpåsar blev riktigt attraktiva för fåglarna. Den senaste veckan har vad jag inbillar mig vara en familjegrupp talgoxar hittat upp till sjätte våningen. De kommunicerar med lätta visslingar, kanske för att berätta var käket finns. Ett annat läte jag hör är näbbars knackande för att få upp fröna.

EN SAK JAG TÄNKT PÅ nu under sommaren när fönster och balkongdörr står öppna dygnet runt är varför fåglarna inte tar sig in i lägenheten. Fåglar är ju väldigt duktiga på att leta reda på mat, så varför chansar de inte på att flaxa in i köket och kalasa på lite brödsmulor? Och regniga dagar, varför inte komma in under tak och ha det lite varmt och gott?

Men i morse när jag låg i sängen och läste tidningen hörde jag ett nytt läte från vardagsrummet. Precis när jag kom in i rummet såg jag en talgoxe lyfta från golvet och flyga ut genom balkongdörren. Av det lärde jag mig en sak: Det är inte vanliga brödsmulor de vill ha, det är tacoskal som är grejen.

Först nu i augusti blir min fågelmat uppäten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar