söndag 26 augusti 2012

Flyttande björktraster

JAG HANN MED EN TREKVART i Tantolunden innan regnet kom på allvar. Det första jag såg när jag kom upp till Kvarngrunderna var en törnskata, en hanne den här gången. I övrigt kändes det rätt dött till en början, men sen radade arterna som varit där de senaste dagarna upp sig i buskarna, som bland annat ärtsångare och svarthätta.

Arten det fanns mest av var annars björktrast, och jag skulle inte tänka på det så mycket om det inte var för att jag starkt misstänker att det här var nordliga fåglar på väg att flytta söderut. Flockar på fem till åtta fåglar drog in från norr och satte sig tillsammans i trädtopparna. Jag såg dem inte flyga vidare söderut, så det kan ju ha varit ett gäng som bara umgicks med varandra utan några genomtänkta flyttplaner. Å andra sidan var himlen söderut kolsvart och kanske inget man sträcker mot.

Innan regnet drog in fick jag också se en taltrast, ganska säkert en flyttare eftersom jag inte hört att nån sån har häckat i Tanto. Ladusvalor och nån enstaka tornseglare sågs också högt upp i skyn. De håller definitivt på att packa väskan inför vintern.

Törnskatan är ju ändå en av de snyggare arterna.
En björktrast i en torr trädtopp.
Resten av söndagen har jag bakat. Jäklar vad det är vettigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar