lördag 25 augusti 2012

Ny törnskata i Tanto

DET BLEV EN MORGON i betongen i dag. Jag kom upp på Skinnarviksberget på Södermalm i Stockholm vid sjutiden, där stod redan två andra skådare. De hade inte sett nåt speciellt därifrån sedan de kom och inte såg vi nåt speciellt när jag kom heller. Jo, en ärtsångare i en ask var väl ändå lite kul. En timme stod jag kvar medan solen steg allt mer och det blev uppenbart att mitt klädval inte lämpade sig för sommartemperaturer. För varm.

Jag tog mig i stället upp till Kvarngrunderna i Tantolunden, det ställe där det på vintrarna finns en stor fågelmatning. Ganska snart upptäckte jag liv i en buske, det var två svarthättor (hona och hane) som flaxade på där. En annan fågel dök också upp ur snåret, en hona törnskata. Hon flög mellan buskarna i tio minuter och visade sig riktigt bra. I våras sågs en hane törnskata på nästan samma plats, båda två riktigt ovanliga syner inne i stan.

Det blev en ganska livlig timme i Tanto faktiskt. En nötskrika kom förbi, ett gäng unga stenknäckar likaså och rätt vad det var dök det upp en grå flugsnappare. I det ögonblicket började jag hoppas på att svartvit flugsnappare också skulle vara kvar i stan, jag misstänker annars att de redan börjat flytta söderut. Och rätt vad det var satte sig en hona svartvit i ett träd intill den gråa. Min första i betongen i år.

Törnskatehonan plåtad med Iphone genom handkikaren.
Och törnskatan i profil förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar