söndag 24 juni 2012

Fler fåglar än dagar

SKA MAN SE FLER FÅGLAR än det antal dagar som gått på året* så finns det egentligen bara ett kritiskt datum: den 1 januari. Ser man ingen fågel på nyårsdagen så går det inte att reparera. Noll fåglar efter dag ett är ju lika med färre fåglar än dagar.

Sen kommer det förstås fler kritiska dagar; varje dag då antalet fåglar man sett är lika med antal dagar som gått. Jag kommer speciellt ihåg dag 101, den 10 april, då hade jag precis 101 arter sedda för året. Hade jag blivit sjuk den 11 april hade racet varit över, men som tur var så var frisk som en en nötkärna och kunde ta bilen ut till Hjälstaviken, där jag såg sädesärla, ängspiplärka, fiskgjuse och snatterand för första gången för året. Puh, faran avvärjd.

NÅGRA DAGAR PÅ ÖLAND OCH I SKÅNE skickade sedan upp mig på riktigt trygg mark, något jag lever på än i dag. Inte desto mindre var det kul att se svarthakedopping under en golfrunda på eftermiddagen. Det är lite kul med de där doppingarna, oftast ser jag dem i nån golfbanas vattenhinder, och oftast verkar de vara helt osynliga för de övriga spelarna trots att fågeln måste vara en av världens mest iögonfallande med sina långa, gula ögonfransar.

Dag 213 år 2012 infaller den 31 juli. Senast då behöver jag hitta nästa nya art för året eftersom svarthakedoppingen vid Lindö Dals hål nummer 4 blev årets 212:e. Det lär nog ordna sig, men sen blir det bra mycket tuffare.

* I min regelbok funkar att stå på lika många fåglar som antal dagar, problemen börjar först när fåglarna är färre än dagarna. Fast problem och problem, inte många fler än jag bryr sig om det här förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar