söndag 1 juli 2012

Höstens första dag

FÖRRA HELGENS HÖGTID avslöjar vad som är på väg att hända. Efter midsommar har sommarens medelpunkt rent ordagrant passerats, nu närmar sig hösten. Det är kanske svårt att tänka sig för oss som har en massa sommar kvar att göra i form av semestrar, bad och sommarhattsbärande.

I fjol tänkte jag inte på att det är så det förhåller sig, men i år har jag hängt mer med fåglar än jag gjort tidigare, och i deras värld är det solklart att eftervåren är slut och att förhösten har börjat. Bland annat läste jag om att flockar av myrspovar synts sträckande söderut över Uppland, på väg från häckningsområdena i norr till platserna som de ska övervintra på.

I HAGBY EKOPARK, den där gamla soptippen som ligger nånstans mellan Täby och Vallentuna, var det rätt lugnt i går. Säv- och rörsångare var trots allt rätt livliga, törnsångarna också. Sånglärkor gav sig upp på sina drillande, höga flykter och en brun kärrhökshona jagade över oss. I en vassrugge hördes också en mysko sångstart som ingen av oss kunde tyda, men det kan ha varit kärrsångare. Annars gav stället ett ganska lojt intryck. Kanske händer det fortfarande mer på kvällarna, både gräshoppsångare och kärrsångare var i gång ordentligt när jag var där för ett par veckor sedan efter tio på kvällen.

15 KILOMETER NORRUT ligger Fysingen, en plats jag varit på en gång tidigare. Nu hade ny vass kommit på plats i stället för den bruna, torra som stod där i våras. Grågäss och kanadagäss hade vallat sina ungar så väl att de nu såg riktigt stora ut, och snart är väl de också redo att dra mot övervintringsplatserna. Havsörn, lärkfalk, fiskgjuse och ormvråk visade sig, men roligast var att se ett par näktergalar i ett snår. De sjöng inte, utan gav ifrån sig höga, klara visslingar som jag aldrig har hört förut.

INSPELNING: Näktergals lockläte, eller vad det är.

Vi blickar norrut från Fysingens fågeltorn.
En snok ringlade över brädorna utan att få 
ordentligt fäste. Den ringlade på som en tok
innan den till slut kom upp på kanten och 
kunde simma in i vassen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar