söndag 29 juli 2012

Tjäder vid Tysjöarna

VAKNADE TIDIGT I STÄLLET för sent denna Östersundsvecka och körde ut till ett nyupptäckt område norr om stan: Tysjöarna. Två mindre öppna vatten, stora områden med vit kalklera, skog och myrar finns att traska omkring på, på vårarna lär det ska vara gott om vadare och änder där. De gånger jag varit där under veckan har det varit ganska glest med fågel, men ändå lite gräsänder, krickor, ett par bläsänder, kanadagäss, gluttsnäppa, rödbena, silvertärna och sånt.

Härom dagen var jag också säker på att jag hörde en videsparvs lockläte. Jag till och med såg en fågel, men hann inte kolla in den riktigt, såg bara att det var en hona av en sparv som jag inte direkt kunde artbestämma. Jag kollade av det stället i morse också utan att få syn på den igen, kanske hade jag fel redan från början. Däremot såg jag bävern som byggt dammen där fågeln satt, den simmade omkring i lugn och ro, ibland plaskade den till och dök ner under ytan.

När jag stod där kom också ett rådjur skuttande och lite längre bort stötte jag upp en tjäderhona, årets första och ett av de tillskott jag nästan räknade med skulle komma till årslistan under veckorna i Jämtland. Nu kom det sista dagen alltså.

Längre ut längs spången kunde jag kolla in en sävsparvsfamilj som var ute och prövade vingarna. En stor flock grönsiskor klängde på växterna intill och en massa små sångare, troligen lövsångare, satt också i växtligheten utmed spången. En riktigt ung rödhake visade sig också, liksom en lite äldre rödstjärt.

Bävern i norra delen av Tysjöarna.
Dammen där jag trodde mig se och höra videsparv. 
Vid den kala stammen till vänster simmar bävern.
Några dagar till så är det plockbart.
Rävkontakt från bilen i Kännåsen.
Sävsparv gör morgontoalett.
En liten lövsångare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar