måndag 18 juni 2012

Busksångaren i Barkarby

JAG FICK JU HÖRA NÅGRA TYPISKA busksångartoner härom dagen, men fågeln verkade hellre sjunga på morgnarna då jag var på jobbet i stället för den kväll jag stod där bredvid Järfälla kyrka. Rapporter hade förstås också visat att den sjöng lite senare på nätterna, och i går for jag dit efter fotbolls-EM och mitt i golfens US Open.

Klockan var kvart över tolv när jag parkerade intill bilverkstaden som ligger mitt över vägen från vassruggen. Redan när jag klev ut ur bilen hörde jag fågelsång, först och främst näktergalen som satt i en buske intill även sist jag var där. Men så också, klart och tydligt, busksångaren.

SOM SÅ OFTA NÄR MAN KOLLAR på fåglar och vill se, eller höra, nåt speciellt så upphör all tvekan om att fågeln inte skulle vara den rätta när den väl dyker upp. Innan den ger sig till känna tolkar man minsta rörelse eller ljud som ett tecken från fågeln man är ute efter, men känslan i magen är aldrig den rätta. Inte förrän den ger sig till känna på riktigt och sopar bort alla tvivel.

Den här busksångaren sådde inga tvivel. Den gjorde allt den skulle. Från visslande skalövningar till trastlika skrapanden och möjliga härmningar. Kanske hade den plockat upp nåt roligt insektsljud från vinterlägret i Pakistan och tog på så sätt Asien till Barkarbytrakten den här kvällen. Det var riktigt kul att få höra busksångaren på riktigt, det är bara att hålla med dem som sagt att just den här sången är deras favorit bland fågelsång.

INSPELNING: Busksångare vid Järfälla kyrka. Tyvärr en del trafikljud, men inga problem att höra sången. Roliga visslingar efter en minut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar