söndag 4 maj 2014

Ugglor i Brunflo

Lappugglan vid Kolåsen, kanske samma som jag såg i fjol.

EN RESA NORRUT blir en resa bakåt i tiden så här års. Inga försök till löv på björkarna, fjolårsgräs som inte vant sig med att slippa ha tung snö över sig och därför ligger tätt mot marken, nästan inga fåglar i markerna. Men inget negativt i att få en ny vår, det ger ju chansen att få uppleva saker på nytt. Och eftersom vi är en bit upp i landet, Östersundstrakten, så får man också lite upplevelser som man annars kan gå miste om när trastar, spovar och annat bara forsar förbi i södra Sverige.

Härom kvällen åkte jag upp längs Rissnavägen och tog in på skogsbilvägen mot Kolåsen. När jag stannat till såg jag ett par stora vingar svänga upp i en dunge. Jag smög mig närmare och såg en rejäl uggla sitta i en tall. När den vände på skallen såg jag rätt in i en lappugglas stora ansikte.

Den lyfte och gled sakta över marken för att sätta sig på en stubbe. Efter lite spaning där gled den stort mot ett annat träd, och så gjorde den ett par gånger. Till slut fick den lön för spaningen. Från en björk kastade den sig rakt ner på marken och kom upp med en sork i näbben. Den försvann ur min åsyn för att käka middag, antages.

MORGONEN DÄRPÅ BJÖD på ännu en uggla. I hagelstormen skymtade jag en tubliknande fågel sittande på en staketstolpe. En titt i kikaren gav svaret på vad det var: hornuggla. Den flög snart därifrån och sågs inte mer. I går kväll var jag tillbaka vid elvatiden för att kanske höra den, men det gav inget.

Däremot fick jag in veckans tredje uggla, också längs Rissnavägen. Strax efter elva hörde jag kvällens första pärluggla popoa. En timme senare hade jag ännu en pärluggla på stället jag såg lappugglan. Men inga andra ugglor snackade i går, däremot några morkullor och en och annan enkelbeckasin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar