onsdag 21 maj 2014

För sen för sumphöns?

JAG FÖRVÄNTADE MIG vattenrall och kanske småfläckig sumphöna när jag åkte ut till Norra Järvafältet i går kväll. Men det var tyst i våtmarken vid 30-meterkärret, i alla fall av sumphöns, bara rörsångare, tofsvipa, näktergal och några till lät höra av sig. Jag antar att sumphönsen har dragit vidare, eller möjligen tystnat redan. I alla fall där och i går. Läckrast blev i stället några fladdermöss som elegant och pricksäkert fångade insekter över ängarna.

Apropå ängar. Vid avfarten mot Barkarby har jag de senaste åren kunnat lyssna på vaktel som har stått i gräset ner mot flygfältet. När jag kom i rondellen i går så kunde jag plötsligt inte orientera mig. På platsen där vakteln sjöng sitt pritt-pi-pritt låg nu en stor husgrund, och intill den nya husgrunden stod redan en massa andra byggnader, till exempel ännu en Ica Maxi. Jahapp, det var det.

EN POSITIV UPPLEVELSE i går var annars en väldigt livlig grönsångare, som blev tvungen att stanna och lyssna till på väg från stan genom Hagaparken mot Solna. Fågeln sjöng fantastiskt intensivt, ett snurrande mynt på en marmorskiva känns inte som en rättvis liknelse för en beskrivning av sången. Dessutom hördes ett nedåtgående ty-ty-ty-ty-ty som jag först inte kunde placera. Sen kom jag ju på att grönsångaren även använder den sången. Rostig är man.

Genom Norra kyrkogården var det mest trastar, rödhake och bofink som skapade ljudkulissen, men även en gröngöling sågs hoppa omkring på en stam – den såg hela tiden till att sätta sig på baksidan av stammen, liksom för att undvika min blick.

I MORSE VAKNADE jag i ottan och bestämde mig för att gå ut på balkongen och höra efter vad som händer i träden på baksidan. Inte mycket, faktiskt. Inte ens några rödhakar sjöng. Däremot kom ett sträck ganska rätt över huset vid femtiden. Att det var skarvar sågs med blotta ögat, det framgick också att den första fågeln inte var en skarv. Med kikarens hjälp blev det uppenbart. Fågeln som ledde de åtta skarvarna var en vitkindad gås. Två nya balkongkryss i samma svep alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar