tisdag 22 april 2014

Loj påsk

Favoritnatur på Ljusterö: betade hagar med enar och gamla träd.
HUR SKÅDAR MAN en påsk då? Jo, man lojar på i makligt tempo och undviker att vara ute när folk är på väg till eller ifrån sina påskplatser. Så på Skärtorsdagen försökte jag att göra ifrån mig det på förmiddagen och tog mig till Ljusterö för att försöka få syn på en praktejderhanne som legat därute. Inspirerad av en skådare på plats som i och med ejdern fick sitt 300:e Upplandskryss så bestämde jag mig för att räkna igenom mina egna kryss i det som nu är mitt hemmalandskap. Praktejdern blev det 230:e. Ny lista att uppdatera alltså.

Dagen därpå drog jag till Flen för att fira en födelsedag. Om jag tog vägen över Gnesta så skulle jag kanske få chansen att årskryssa en svart rödstjärt. Sagt och gjort, och jag behövde inte gå länge bland industritomterna längs Storgatan innan jag hörde en typiskt väsande följt av en tydlig drill. Snart såg jag den sjungande hannen också. 125:e fågeln i Sörmland, inte mycket att skryta med.

I Flens utkant låg stugan det skulle firas i. Jag fattar inte varför jag fortfarande bor i lägenhet i stan när man skulle kunna bo så där, mitt i skogen. Överallt fågel: entita, rödhake, nötväcka, talgoxe, blåmes, större hackspett, trastar, och mellan buffén och den gula tårtan kom en spillkråka till en tall utanför köksfönstret. Ja jäklar, ja.

PÅSKHELGEN AVSLUTADES ÄNNU lojare med en eftermiddagstur till Hjälstaviken. Inget speciellt mål med trippen fanns, men fisktärna, dvärgmås och lövsångare blev nya arter för året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar