tisdag 1 april 2014

Taltrast på kyrkogården

STAPPLADE OMKRING I joggingskor med flämtande lungor på Norra kyrkogården i eftermiddags. Jag kan inte kalla det träning. Men jag kan konstatera att platsen nog är min del av Solnas bästa naturområde. Mellan gravkamrar och stenar finns både barrskog, lövskog och parkområden med gamla träd.

Jag uppehöll mig på kyrkogården i drygt 20 minuter under sen eftermiddag, så inga fler än bofinkar, talgoxar, ringduvor, koltrastar och nötväckor lät. Kanske inte många fler än dem som har kommit på plats än heller. Trodde jag, tills jag hörde en hes trast uppifrån en gran i minneslunden.Ljus, och inte koltrastmörk. Upprepade teman i den spruckna sången. Så nog fanken var det vårens första taltrast som sjöng upp sig inför raggningsssäsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar