måndag 16 september 2013

Sammetshätta på Öland

SPÄNNANDE SKÅDARHELG, DÅ jag tack vare ett uppdrag hamnade i ett annat. Åkte ner till Öland för tidningen Roadrunners räkning och väl där hamnade jag mitt i RM i tomtskådning. Från lördag morgon klockan fem fram till åtta på kvällen stod jag mer eller mindre hela tiden uppe i Segerstads fyr. Vår värd räknade in 101 fåglar den här dagen, och ett par av arterna hjälpte jag honom att få syn på. Fjällabb och dvärgmås var kanske de roligaste arterna under dagen, men hela upplevelsen var makalös.

På väg ner till Öland stannade vi till i Kråkerum för att försöka få syn på en ung stäpphök som hade hängt på några ängar där i några dagar. Lite på måfå svängde vi av mot området där den setts, och rätt vad det var såg vi en rovfågel stå på en stubbåker. På endast 80 meters håll gick det kanon att se alla karaktärer. Grymt fint, och kryss nummer 302 för den här farbrorn jag brukar skåda med (fjällabben blev sen hans 303:e).

PÅ ÖLAND VÄNTADE ett kryss för undertecknad också, en sammetshätta som varit nere vid vid fyren sen i juli om jag inte missminner mig. 20 minuters spanande i Bertils trädgård gav resultat, en hona av fågeln som annars mest brukar befinna sig vid Medelhavet blev mitt kryss nummer 301. Skönt att ta sig över den där 300-siffran på riktigt.

Första solstrålen från fyren i lördags morse.
Fyrvaktarbostaden vid Segerstads fyr.
Kväll, dags för lampan att jobba igen.
Fantastiska ölunderlägg från TT.
Nyfikna kor i Starrsångardungen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar