tisdag 16 april 2013

Sjöorre och vadare

GICK PROPPEN UR i dag? I alla fall sågs nästan 50 arter från Skinnarviksberget i Stockholm i morse, tolv av dem var helt nya för Betongåret för mig: sjöorre, fisktärna, rödvingetrast, skogssnäppa, bläsand, morkulla, järnsparv, kungsfågel, råka, taltrast, storspov och sädgås. De flesta faktiskt årskryss även utanför Betonglistan.

Nästan på dagen för ett år sedan låg fyra sjöorrar på Riddarfjärden och rastade, i morse var de tre. Däremot prickade både taltrast och fisktärna datumet precis, och när jag kollar i rullorna ser jag att den första sädesärlan sågs den 12 april i fjol – exakt samma datum som jag såg den första i år.

Som tur är för sädesärlan har jag sett enstaka insekter i luften också, även om det var bra mycket mer käk i fjol den här tiden. Datumflyttarna får ju såklart bekymmer när vädret har varit vintrigt nästan en månad längre än tidigare, hoppas att de har reserver. Vädret håller på att reda upp sig, inga minusgrader på nätterna längre och ganska varma dagar. Dock har det regnat på eftermiddagarna. Men regn är bra den här tiden, tar bort det sista av snön.

Två sjöorrar på håll genom tubkikaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar