tisdag 9 april 2013

Mer och mer vår

DET KANSKE VERKAR som om jag lökat sen sist, men så är det förstås inte. Både betongskådning och en tur till Angarn har företagits och det går faktiskt att konstatera lite vår; nya gäss och ett par vadare bland annat.

Betonglistan har verkligen börjat röra på sig. Inte för mig så mycket, men för ett gäng andra som var på plats förra veckan. Det var enkelbeckasiner och tofsvipor och tranor och sädgäss och jag vet inte vad. Min betongtripp gav dock inkentinken. Förrän i morse, då fick jag både strandskata, tofsvipa och vitkindadgås insträckande över stan. Jo för fanken, sånglärka och skäggdopping hade jag ju i lördags redan.

I FJOL SÅG jag en enda tofsvipa från Skinnarviksberget, men i morse hela 23. De flesta kom väster om oss och siktade norrut, men ett gäng sneddade över Riddarfjärden förbi Stadshuset. Så jäkla härligt att se de där fladderflygarna, de har påmint om vår ända sedan jag såg dem på lägdorna i Ope när jag var liten.

Vitkindade gäss finns det ju en hel del av i Stockholm, men de första man ser för året är alltid nåt extra. Dagens fåglar kom i olika grupper och drog nordost genom Riddarfjärden, i ett av gängen flög två strandskator. Alltid lite kul med de här blandflockarna. En skarvflock hade två grågäss som fripassagerare också.

ANGARN DÅ, DET var i söndags. Jag hade druckit tequila dagen innan, men Angarn var trots det segare än vad jag var. Ändå: sädgäss, bläsgäss, sångsvan, tofsvipa, starar, sånglärka. Alltid nåt.

Ett danskt skeppsvrak vid Kastellholmen.
Skinnarviksberget i morse strax efter klockan sex.
Pinkande gubbe vid Angarnsjöängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar