fredag 12 september 2014

Laddning för RM i tomtskådning

I FJOL DEN här helgen var jag nere hos Christian Cederroth på Segerstads fyr på Öland för att göra en intervju med honom för tidningen Roadrunner. Besöket sammanföll med riksmästerskapen i tomtskådning, en tävling som Christian deltar i med hull och hår. Jag har lagt in intervjun i länken Roadrunner här ovanför, man får scrolla för att hitta rätt.

I år har jag inget planerat och tänkte inte så mycket på RM förrän jag såg ett inlägg om det på Facebook. Första tanken var att komma i kontakt med nån skådare i Uppland eller Sörmland och erbjuda mina tjänster, men nu har jag börjat tänka mig att använda min egen tomt – balkongen och lilla parken bakom huset. Jag såg nämligen att under fjolåret deltog inte bara superskådare med supertomter, som till exempel Christian, utan även skådare med blygsammare tomter och blygsammare resultat. Vinnaren 2013 hade 115 arter, Christian 101, men längre ner i listan fanns folk som skrapade ihop 18, 21 och 25 arter – ett antal som jag nog borde kunna matcha med lite fajt.

I MORSE VAKNADE jag riktigt tidigt och gick upp en sväng. Det var fortfarande helt mörkt, dessutom låg en tung dimma över Solna. Jag gick ut på balkongen för att lyssna om något fanns i luften, men det var stendött. Nu vid niotiden har dimman lättat, och den lär väl göra så i morgon också.

Eftersom jag tidigare stått en del på balkongen och skådat så har jag en liten hum om vad som kan tänkas ses, och när jag nu också tillåts gå ut på själva tomten så kan kanske ytterligare nån smygare hängas in bland buskar och träd intill lekparken. Om jag ska ge mig på en gissning tror jag att följande arter kan bli aktuella:

Ringduva, tamduva, kråka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, silltrut, fiskmås, gråtrut, hackspett, ormvråk, duvhök, sparvhök, lärkfalk, havsörn, storskarv, sädesärla, blåmes, talgoxe, nötväcka, gråsparv, pilfink, bofink, grönfink, steglits. 27 arter. Kanske undviker jag jumboplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar