onsdag 24 september 2014

Höken tog höksångaren

MYCKET ATT STÅ i det senaste dagarna, men har hunnit ut ett par gånger. Första turen var i helgen, den gick till Kungsängen utanför Uppsala. Där hade bland annat videsparv setts dagarna dessförinnan vid dagvattendammarna. Nu såg jag inget annat än sävsparv när jag var där, men det var ett spännande ställe.

I går åkte jag lite halvhjärtat på ett larm om en ung höksångare som åt bär i en getapel vid Ågestasjön. Den hade varit där i några dagar redan och jag borde väl ha åkt tidigare, men så blev det inte. Under promenaden ut mot sjön mötte jag skådare som just hade sett fågeln och när jag kom närmare så såg jag en man med kikare vid apeln. Bra läge alltså.

Men när jag kom fram fick jag höra att en sparvhök just hade gjort en attack i trädet och lyckats med att få med sig en tätting. Eftersom ingen annan fågel syntes till i närheten av trädet, förutom ett par rödhakar, så utgår jag ifrån att det var höksångaren som blev hökens mellanmål. Så funkar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar