söndag 14 september 2014

23 arter från balkongen

ROVFÅGLARNA UTEBLEV, LIKSOM större hackspett, fiskmås, storskarv och steglits. Däremot fick jag in stenknäck, nötväcka, lövsångare, ladusvala och trädpiplärka, så resultatet i RM i tomtskådning blev till slut 23 arter. Jag slapp bli sist också, två skådare kom efter mig. Resultat finns här.

Jag brydde mig aldrig om att gå upp i svinottan, tänkte att jag i dimman ändå inte skulle få nåt. Men troligen var det ingen dimma under morgonen, för när jag började skåda vid sextiden var det redan klart i luften. Kanske missade jag nåt viktigt där, för redan när jag klev ut på balkongen hörde jag nåt pipigt som sträckte förbi utan att få kläm på vad det var. Kanske hade jag med lite mer tid i de tysta morgontimmarna kunnat artbestämma några vadare eller järnsparvar, men snart tog bilbruset över och det var kört. Jag hann ändå höra ett par sädesärlor, men under dagen kom det flera också.

LÖVSÅNGARE BLEV DAGENS enda nya balkongkryss. Tre stycken höll till i buskarna under balkongen tidigt på morgonen, resten av dagen höll de sig borta. Ett par ladusvalor var också fint att se, liksom stenknäcken som trots att den flög förbi ett par hundra meter bort avslöjades av sina tydliga vingband.

Vinnaren i Smedsgård i Hallandd drog in exakt 100 arter fler än mig och satte nytt RM-rekord. Bara att gratta.

ARTLISTA
GråhägerKoltrastKaja
SilltrutBjörktrastKråka
GråtrutLövsångareGråsparv
TamduvaBlåmesPilfink
RingduvaTalgoxeBofink
LadusvalaNötväckaGrönfink
TrädpiplärkaNötskrikaStenknäck
SädesärlaSkata

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar