tisdag 25 november 2014

Tillbaka i Vada

DET VAR I söndags som jag återvände till Vada igen. Stället är ju inte direkt en fågellokal i ropet så här års, men jag gillar idén att vara i ett oskådat område. Dessutom är det fint där, typiskt jordbrukslandskap med inslag av dungar, skog, hagar och en å som rinner rätt igenom den lilla dalen.

Jag satte faktiskt upp en lapp på Ica i Karby där jag frågade om nån hade en enkel stuga att hyra ut i trakten. Jag är inte ute efter nåt ställe med några större bekvämligheter, bara nånstans att utgå ifrån. Att det är i Vallentunaområdet är egentligen inte nödvändigt, allt inom tio mil från Stockholm är intressant.

JAG SLOGS AV att det var riktigt lugnt där i söndags. Några gulsparvar var enda art en lång stund in i skådandet och till slut fick jag inte ihop fler än 14 arter. En skrikande spillkråka blev en helt ny Vada-art, den gjorde sig hörd när jag gick på det jag tror är västra sidan av vägen. Just innan jag hörde spillkråkan fick jag också se en sparvhök göra ett utfall mot ett gäng gulsparvar som satt i stubbåkern, men i eftermiddagsdunklet kammade den noll.

En fjällvråk blev sista arten för dagen. Den ryttlade över en åker och drog snart in vingarna och singlade ner mot marken och en möjlig middagssork. Men den lyfte utan nåt i klorna. Nån sorts hackspett gungflög bort från mig när det började bli riktigt mörkt också. Jag såg inget vitt på den, vilket talar för att det inte var en större hackspett, och inte kändes den svart heller. Det var troligen en gröngöling.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar