onsdag 19 november 2014

Sidensvans 43:e balkongarten

DET FANNS ÄNDÅ ett par bärträd kvar mellan husen, sidensvansarna hittade det i morse. Jag trodde inte att de skulle hinna hit, björktrastarna började plocka i sig de där bären redan för nån månad sedan och har bara lämnat några smulor kvar. Men tillräckligt.

Kanske har sidensvansarna varit här tidigare i höst också, jag har inte haft nån vidare span ut mot träden mellan husen mer än att jag lagt märke till att det varit tjockt med björktrast där med jämna mellanrum. I morse såg jag rörelse av dem igen, men när jag öppnade balkongdörren så hörde jag inte bara trasttjatter, utan också några klingande toner svanssång.

JAG HITTADE DEM snabbt i en bärbuske, den där stjärttippen doppad i gulfärg lyste upp i grenarnas grå virrvarr. Kanske lockade det klirrande lätet till sig björktrastarna, för snart var sidensvansarna omringade av trastar som verkade sugna på de smulor de lämnat. I alla fall tänkte de inte lämna något till några kringstrykande svansar.

En stund senare var det bara björktrastar kvar, de satte i sig de sista bären.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar